loading...
taishabibi
در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 225 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

خواص شاهتره از دیدگاه حکیم مومن

شاهترج

معرب از شاه تره و دو نوع مي­باشد: يكي را برگ بسيار كوچك و شبيه به گشنيز و گلش بنفش و يكي را برگ عريضتر و گلش سفيد و هر دو قسم را طعم تلخ و با اندك تندي و قبض و برگ او بهتر از ساير اجزاء است و مركّب القوي و در حرارت معتدل است. در دوم خشك و گويند در دوم گرم است و شيخ الرّیيس در اوّل سرد دانسته است.

 مفتّح سدّة‌ جگر و مقوّي معده و مدرّ بول و مرار و مسهل اخلاط ثلاثه خصوصاً سودا و مرّة‌ محترقه و صاف كنندة‌ خون و باعث اشتها و خشك او در تقويت معده قويتر و جهت امراض سوداوي و بلغم شور و تبهاي كهنه نافع است و با سركه جهت قي صفراوي و غثيان بلغمي و آب تازة او با تمر هندي جهت تنقية معده و امعاء و رفع قوبا و يرقان و جرب و حكّه و اكتحال عصارة او جهت تقويت باصره و با صمغ جهت منع رویيدن شعر منقلب كه كنده باشند و مضمضة او جهت حرارت كام و زبان و تقويت لثه و ضماد خشك او با حنا كه در حمّام استعمال نمايند جهت جرب و حکه مجرب و شستن سر با آب منقوع او جهت رفع قمل و خفقان که رشک و ابریه باشد نافع و ابن ماسویه ضماد تازه او را جهت گزيدن زنبور بسيار مؤثّر دانسته­ است و تخمش معتدل­الحرارت و در افعال محمّد بن احمد و جالينوس قويتر از ساير اجزاء دانسته­اند و گويند مضرّ شش است و مصلحش كاسني و قدر شربت از جرم او سه درهم تا پنج درهم و از آب او از سي مثقال تا شصت مثقال و در مطبوخ تا ده درهم و بدلش نصف وزن او سنا و دو ثلث هليلة‌ زرد است.

و در بعضي بلاد قسمي از گياه شبيه به شاهتره است و از آن تيره رنگ تر و باريكتر و شبيه به افسنتين و گل او مايل به سياهي و بي مزه و با اندك بدبویي و قاتل گاو است و او شاهترج است و غير مستعمل مي باشد.

منبع: کتاب تحفه حکیم مومن


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 192 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

ماموگرافی

 

ماموگرافی Mamography

 

ماموگرافی ، رادیوگرافی از پستان می باشد که برای جدا سازی علائم سرطان پستان و بررسی توده ها استفاده می شود . مامو گرافی می تواند سلولها راقبل از سرطانی شدن به همان اندازه که تومورها رانشان می دهد، آشکار سازد اما ممکن است هر مورد سرطان پستان را آشکار نسازد . هر فرد پس از 50سالگی می بایست بطور روتین مامو گرافی انجام دهد ، زیرا خطر بروز سرطان پستان با افزایش سن نسبت مستقیم دارد . این آزمایش اندکی ناراحت کننده است ، اما فقط چند ثانیه طول می کشد . دو عکس از هر دو پستان گرفته می شود.

 تکنسین به فرد کمک می نماید که پستان را در دستگاه اشعه X قرار دهد و در این حالت بافت پستان به آسانی قابل مشاهده است . پستان بین پوشش پلاستیکی و صفحه اشعه X بطور محکم فشرده می شود . اشعه X از میان پستان عبور نموده و به صفحه اشعه X می رسد .


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 249 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

عمل جراحی سرطان پستان

 

عمل جراحی سرطان پستان

 

هدف از جراحی سرطان پستان برداشتن تمام بافت سرطانی است . این عمل روشهای مختلفی داشته و به اندازه و محل قرارگیری تومور بستگی دارد . دو جراحی در این قسمت شرح داده می شود. اولین روش ، لامپکتومی است که درمان تومورهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد . دومین روش ماستکتومی است که گاهی برای درمان تومورهای بزرگ و یا تومورهای متعدد استفاده می شود . معمولاً جراح بعضی غدد لنفاوی زیر بغل را نیز برمی دارد . کنترلهایی برای بررسی اینکه آیا سلول سرطانی انتشار یافته است یا خیر ، وجود دارد .

 

لامپکتومی

 

در لامپکتومی ، نواحی کوچک بافت پستان که تومور را در بر گرفته اند ، برداشته می شوند . به همراه آن تعداد کمی از غده های لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شوند . این عمل تحت بی هوشی عمومی انجام می شود . پس از جراحی شکل پستان بدون تغییر اصلی باقی می ماند .

 

ماستکتومی

 

در ماستکتومی ، تمام پستان برداشته می شود . این عمل جراحی برای درمان تومورهای بزرگ سرطانی یا تومورهای متعدد سرطانی استفاده می شود . این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بستری شدن به مدت چند روز در بیمارستان مورد نیاز است . بیمار ممکن است جراحی پلاستیک را انتخاب نماید تا همزمان با این عمل پروتز پستانی در محل پستان جای گذاره شود و یا ممکن است پس از عمل اینکار انجام شود .


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 233 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

مزاج شناسی (سودا)

مزاج شناسی (سودا)

سودا : مزاج سرد و خشک دارد. سودا در پایین ترین سطح، زیر بلغم قرار دارد. سودای اضافی در طحال جمع می شود. سودا، خونی پر رنگ و لزج به هم چسبیده می باشد که گاهی رنگ آن قهوه ای است و حتی گاهی به سیاهی نیز می زند . کار سودا، ساخت استخوان است.

مزاج سودایی:(در حد طبیعی)

 دارای اندامی باریک و کشیده هستند.  پوستی خشک دارند. رفتاری آرام دارند. اهل سازش هستند. افرادی دقیق، جدی و خودگراهستند.  زندگی بدون ریسک می کنند. کمتر دقیق هستند.

هر گاه سودا بیشتر شد، در این صورت خشکی و سردی افزایش و گرمی و تری کاهش پیدا می کند، پس تحرک، حجم بدن، ساختمان قفسه سینه، استخوان  بندی صورت کاهش پیدا می کند.عضله و ماهیچه وجود ندارد.شکم و ران فرو رفته است.چاق نمی شود. پراکندگی مو در بدن محدوداست و در سر هیچگاه تاس نمی شوند. اگر خشکی سودا بالا باشد، موها فر می شود.در سودا، رگهای آشکار و نازک و سیمی در تن دارند.در لمس سرد هستند. نبض ریز می زند، مثل اره.

استعداد وسواس در افراد سودایی بالا است،  سایکوتیکها سوداوی هستند.  بیماریهای سرد دارند،  فشارخون پایین،  اگزمای سودایی،  سردردهای سودایی (شدت و طول زمان درد بالاست)،  بی خوابی،  سوت و وزوز گوش،  یبوست و بیشتر در حوزه اعصاب و روان درگیر هستند.

با استفاده از نظرات استاد حسین خیر اندیش در مزاج شناسی 


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 261 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

سیاهدانه ( شونیز )از دیدگاه حکیم مومن

 شونيز

به فارسي سياه دانه نامند. نباتش شبيه به رازيانه و از آن درازتر و باريكتر و گلش زرد مايل به سفيدي و غلاف تخم او بزرگتر از غلاف بزرالبنج است و تخمش سياه و مغزش سفيد قريب به انيسون و قوّتش تا هفت سال باقي است.

در اوّل سوم گرم و خشك و محلّل و مدرّ حيض و بول و شير و مقطّع اخلاط ومجفّف و مسقط جنين و ترياق سموم بارده حتي بخور او باعث گريختن هوام است و جهت قولنج ريحي و درد سينه و سرفه و قي­الدّم و غثيان و استسقاء و يرقان و سپرز و مداومت آن هر صباح با روغن زيتون جهت سرخ كردن گونه و تصفية بشره مجرّب است و با سركه جهت اخراج اقسام كرم شكم و دو درهم او تا سه روز با آب نيم گرم جهت گزيدن سگ ديوانه و رتيلا و با سكنجبين جهت تب ربع و تب بلغمي و با آب و عسل جهت نفس الأنتصاب و سنگ گرده و مثانه و سوختة او جهت بواسير خصوصاً كه با آب مورد بسرشند بيعديل است و ضماد او جهت ثاليل و رفع خال و تقشّر جلد و درد مفاصل و درد سر بارد و سدّة خيشوم و با بول اطفال جهت تحليل اورام صلبه و با سركه جهت بهق و برص و سعفه و قوبا مجرّب و با آب حنظل كه بر اطراف ناف طلا كنند جهت اخراج حبّ القرع قويّ الأثر مي­باشد و سایيدة او با خون افعي و يا خون خفّاش و يا خون خطّاف جهت وضح به غايت مؤثّر و با عسل و روغن جهت درد رحم در حين نفاس و با روغن گل سرخ جهت جرب و ضماد سوختة او با موم و روغن حنا و مانند آن جهت منع ريختن موي و رويانيدن او و با گلاب جهت زخمهاي سوداوي ساق پا مجرّب دانسته­اند و با بول جهت شهديّة سر و منع نزلات و سعوط و بویيدن او جهت درد سر مزمن و گشودن سدّة خيشوم و زكام و لقوه بغايت مفيد و كماد گرم او بر سر جهت زكام و بر ساير اعضاء و جهت تحليل رياح سريع­الأثر و قطور بودادة او با روغن زيتون بقدر سه چهار قطره جهت رفع زكام كه با عطسة بسيار باشد مجرّب است و مضمضة مطبوخ او با سركه جهت درد دندان بارد و قطور او با روغن حبه­الخضراء جهت درد گوش و سدّة رياح آن نافع مي­باشد و شرب روغن او را با روغن زيتون و كندر جهت اعادة‌ باه مأيوسين از مجرّبات شمرده­اند و طلاي روغن او كه با قرع منكوس گرفته باشند بر اعضاي تناسل و كمر جهت نعوظ بي­عديل و رافع دردهاي صعب بارده و سستي و سدّة اعصاب است و خوردن او نيز جهت باه و امور مذكوره سريع­الأثر است و اكثار شرب شونيز مورث خنّاق محرورين و مسدّد و مصلحش سكنجبين و سركه و مضر گرده و مصلح او كتيرا مي­باشد. و قدر شربتش تا دو درهم و از روغن او يك درهم و بدلش انيسون و نصف او تخم شبت است.

منبع : کتاب تحفه حکیم مومن


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 642 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

جدول بازتاب روانی و رفتاری مزاجهای سرد

 

        سوداوی

           بلغمی

1

علاقمند به حسابگری و مسائل فنی

گرایش به علوم عقلی و ریاضیات

2

همه سو نگر – تیر هوش

حسابگر و محتاط

3

بهار و تابستان را دوست دارتد

بد بهار و بد زمستان

4

کم احساس و منطقی

منطقی و عاقل

5

میانه رو و محتاط

میانه رو- محتاط و گاهی ترسو

6

کم انرژی و مداومت در انجام کار

تجارت پیشه

7

تمایل به معنویت

آرام – منزوی و دارای حرکات کند

8

 آرام و همیشه در فکر

گذسته نگر

9

دارای وسواس و نگرامی و دو دلی

ظریف و ریز بین - حساس

10

بدون توان ریسک

منظم - دقیق

11

انتقامجو

دارای استعداد افسردگی

12

مجذوب نمی شود

بدون استعداد ریسک

13

میل جنسی فراوان – توان جنسی کم

اهل سازش – متاثر از دیگران –بی اراده

14

فکر و خیال فراوان

درون گرا – خود خور – منفی باف

15

بد بین – نگران و حساس

نیازمند محبت

16

منظم

کینه توز

17

خود خور (درون گرا)

فراموش کار – کند ذهن

18

اهل جنجال و جدال

بی علاقه به یادگیری

19

تیز بین و با دقت همه جانبه

میل جنسی کم – توان جنسی کم

20

لجباز و یک دنده و پا فشاری در انجام کارها

راحت و بی قید به اکثر مسائل

 


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 1623 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

معجون عسل و سیاهدانه(دوسین )

یک برابر سیاهدانه+ پنج برابر عسل = دوسین

سیاه دانه برای هر دردی غیر از مرگ شفا و درمان ا ست.   "پیامبر اکرم (ص) "

اثر سیا هدانه تا هفت سال در بدن باقی می ماندو بدین جهت گزینه ای مناسب جهت دردهای مزمن می باشد . سیاهدانه با شناخت خواص آن، در درمان طیف وسیعی از بیماریها ( مخصوصا بیماریهایی با منشا سردی یا رطوبت) بکار می رود.

سیاهدانه در ترکیبات مختلف، اثرات درمانی متفاوتی دارد و به همین دلیل به صورت تنها، مخلوط با دیگر مواد و به صورت کمپرس،بخور، اسانس و یا روغن آن استفاده می شود، که یکی از آنها ترکیب عسل و سیاهدانه ، "دوسین " به فرمول زیر می باشد

یک برابر سیاه دانه + پنچ برابر عسل

سیاه دانه را پودر نموده و بلافاصله با عسل مخلوط می کنیم ،تا اثر دارویی آن کاهش نیابد .

الف- سیاهدانه جهت اثر بخشی باید به صورت کوبیده یاپودر شده استفاده شود.

ب- سیاهدانه باید بعد از پودر شدن، بلافاصله استفاده شودو عسل نگهدارنده مناسبی برای آن می با شد.

مهمترین استفاده "دو سین" بالا بردن سیستم ایمنی بدن ، سنگ کلیه، کیست تخمدان و...............است

 


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 214 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

جدول بازتاب روانی و رفتاری مزاجهای گرم

    صفراوی (گرم وخشک )

           دموی ( گرم و تر )

 

 

گاهی علاقمند به ادبیات گاهی علاقمند به ریاضی

علاقمند به ادبیات و موسیقی

1. 

دارای استعداد خشونت و بد خلقی

استعداد شاعری

2. 

پائیز و زمستان را دوست دارند

علاقمند به طبیعت

3. 

گاهی عاشق، گاهی فارغ

اهل عشق و محبت

4. 

گاهی با اراده، گاهی سست

بلند پرواز

5. 

گاهی پرانرژی، گاهی کم انرژی

دور اندیش

6.  

دارای استعداد معنوی (مقطعی)

اهل خیر و معنویت

7. 

تند و تیز و بی قرار

خوش اخلاق و خوش رو

8. 

گاهی پر جرات، گاهی آرام

شجاع و جسور

9. 

پرخاشگر

دارای توان وریسک

10.               

نا آران،دو دل

اعتماد به نفس بالا

11.               

گاها باعث رنجش دیگران می شود

دارای استعداد شقاوت (آنی)

12.               

تیزبین دقیق در برخی ابعاد

سخاوتمند

13.               

مقید به اصول-منظم-حساس

تنوع طلب و بی علاقه به کار تکراری

14.               

آینده نگر و گا هاٌ خیالباف و دقیق در تصمیم گیری

بی نظم

15.               

حاضر جواب-باهوش

نوع دوست

16.               

گا هاٌ سخاوتمند

بد حال در تابستان

17.               

میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر

دارای هوش و حافظه برتر

18.               

سریع – چالاک –پر انرژی

میل و نوان جمسی  زیاد

19.               

پر حرف

سریع-چالاک-پرانرژی

20.               

 

 با استفاده از نظرات استاد" حسین خیر اندیش" در مزاج شناسی


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 312 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

مزاج شناسی (بلغم)

مزاج شناسی (بلغم)

مزاج سرد و تر دارد. بلغم زیر خون قرار دارد. کار بلغم، ساخت پی، اعصاب و بخشی از استخوان و لایه روی عضلات ( لایه ای که عضلات در آن قرار دارند).

مزاج بلغمی :

دارای اندام درشت 

 پوست سفید هستند.

پف آلوده اند. خلقی سرد دارند.

صفرای معلق در خون کم می شود پس قدرت انقباض عضلانی کم می شود. دوک ماهیچه ای شل می شود. در عین حال تری انبساط می دهد و شلی، بنابراین در ظاهر اندام چاقی نسبی داریم.

صاف است چون صفرا معلق نیست که عضلات را جمع کند.ا

سکلت صورت کوچک می شود. چشمها درشت، بینی، لب و دهان کوچک، چونه کوچک، پیشانی هم همین طور،

چون رطوبت در کبد و قلب بالا است،پس استخوان سینه جمع است، اسکلت جمع است با قوسی کم، قفسه سینه برجستگی آشکاری ندارد.

درجه بندی بلغم را از رطوبت پوست انجام می دهیم.در بلغم ملاک تشخیص دست است. در لمس فرد بلغمی تنی سرد دارد. نبض پایین است.رگها پنهان است، مخصوصا در گردن، پراکندگی مودر تن در حداقل، مو نازک و صاف و بدون پیچش( هر چه مو نازکتر، دل نازکتر). هر چه مو خیم تر، گرمی بیشتر و استعداد زود رنجی کمتر است.

 در افزایش بلغم، فرد پر خور است و زود گرسنه می شود.زمینه اشتهای زیاد، رطوبت زیاد معده است.استعداد بیماریهای گوارشی در گروه سرد مزاج بیشتر است، (زخم معده، زخم اثنی اعشر، حالت تهوع، بزرگی شکم )

با استفاده از نظرات استاد حسین خیر اندیش درمزاج شناسی                                                            


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 239 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

ســـوزاک

 

ســـوزاک (Gonorrhea)

سوزاک یکی از مهمترین بیماریهای آمیزشی است که می تواند عوارض متعدد از جمله عقیمی را به دنبال داشته باشد .

عامل بیماریزا :

عامل بیماری میکروبی لوبیا شکل به نام گونوکوک است که مقاومت آن نسبت به عوامل خارجی کم است و مواد ضد عفونی کننده نیز به سرعت آن را از بین می برند .

بیماریزایی :

پس از ورود عامل بیماریزا به بدن ، میکروب سلولهای پوشش مخاط ها را آلوده می کند و با تکثیر میکروب ، بیماری ایجاد می شود . دورۀ کمون بیماری معمولاً 3 تا6 روز و گاهی اوقات تا 2 هفته نیز گزارش شده است .

علائم بالینی :

علائم حاد بیماری در مرد شامل تورم مجرای ادرار ، وجود ترشح زرد و سبز رنگ و سوزش ، خصوصاً در موقع دفع ادرار است . بیماری ممکن است به اعضاء ضمیمه دستگاه تناسلی مانند پروستات و بیضه نیز سرایت و ایجاد تورم کند .

در زنان تورم مجرای ادرار و دستگاه تناسلی ، ترشح ، سوزش و درد ایجاد می شود و ممکن است اعضاء تناسلی داخلی و لگن نیز مبتلا شوند .

سوزاک پس از مدتی مخصوصاً در جنس مؤنث مزمن شده و علائم آن تخفیف می یابد و ممکن است بیماری سالها ادامه یابد . سوزاک بعضی مواقع باعث عوارضی مانند تورم مفاصل ، آندوکاردیت ( التهاب پوشش داخلی قلب با علائم تنگی نفس و تند کاری قلب ) و عفونت خون می شود .

سوزاک گاهی باعث ابتلای بافت ملتحمه چشم و ایجاد ورم ملتحمه سوزاکی می شود که این وضع بیشتر در نوزادان دیده می شود .

منبع بیماری :

بیماری سوزاک مختص انسان است و منبع بیماری مبتلایان به سوزاک حاد و مزمن هستند . زنان به علت تظاهر بیشتر بیماری بصورت خفیف و مزمن ، منبع مهمی محسوب می شوند و دورۀ واگیری در صورت عدم درمان ممکن است سالها ادامه یابد .

راه سرایت :

انتقال بیماری معمولاً از راه مقاربت صورت می گیرد و در مورد ورم ملتحمه سوزاکی ، معمولاً ابتلا در موقع زایمان و آلوده شدن چشم نوزاد در موقع وضع حمل انجام می گیرد . تماس غیر مستقیم با اشیاء آلوده مانند ترمومتر و یا وسایل آلوده پرورشگاهها نیز می تواند موجب انتقال بیماری گردد.

کنترل و پیشگیری:

علاوه بر نکاتی که در پیشگیری بیماریهای آمیزشی وسیفلیس شرح داده شده ، لازم است در هنگام تولد ، از قطرۀ چشمی نیترات نقره برای نوزادان استفاده شود.

در مورد تماس با بیمار مسری می توان با استفاده از آنتی بیوتیکها از ایجاد بیماری جلوگیری نمود ، مراقبت مخصوص برای کودکان در مهد کودک ها و پرورشگاهها الزامی است .

درمان :

در درمان بیماری از ترکیبات پنی سیلین و تتراسیکلین می توان استفاده کرد .


تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 1,401
  • بازدید سال : 22,218
  • بازدید کلی : 104,899