loading...
taishabibi
در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 443 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

قرص ویگاریکس,تقویت قوای جنسی ، بزرگ و کلفت کننده آلت مردان ، درمان سرد مزاجی و زود انزالی آقایان


قرص ویگاریکس,تقویت قوای جنسی


قیمت: 85000 تومان


اثرات و نتایج مصرف ویگاریکس - بهبود انز-ال زود هنگام با تاثیر بر پروستات و عضله PC - افزودن به حالت سختی هرچه بیشتر آلت تناسلی در هنگام تحریک - افزایش حالت رسیدن به اوج لذت جن-س-ی که نهایتاً به انز-ال کلایمکس و انقباضات ریتمیک عضله PC منجر می گردد. - بالا بردن بنیه و توان جن-س-ی و بهبود وضعیت آمیز-ش فــرد
- تسلط بر زمان ، قدرت و کیفیت نزدیکی در کنار افزایش آستانه تحریک عصب درسال - افزایش شور جوانی ، احساس شادابی تمایل و لذت جن-س-ی - تنظیم عملکرد غدد جن-س-ی ، بی-ضه ها و انقباضات عضله PC - افزایش میزان و شدت جریان خون در مناطق جن-س-ی پر شدن کامل حوضچه های اسفنجی در هنگام نعوظ بعلت دارابودن عوامل متسع کننده , عروقی که به روی بافت های پیرامونی تاثیر می گذرد .



تاییدیه و مجوز ثبت محصول به شماره 21396/5/1/د و شماره ثبت فرآورده IRC:1228074608 به شماره مجوز 21394/5/1/د؛ موافقت اصولی و مجوز ثبت منبع تولیدی بنام شرکت بیوپاک کانادا بشماره 21397/5/1/د از وزارت بهداشت درمان ج.ا.ایران. 2. تاییدیه و شماره فرآورده طبیعی 114658 (NPN) از هیئت بررسی فرآورده های طبیعی (NHPD) وزارت بهداشت کانادا و پروانه تاسیس و بهره برداری در تولیدات دارویی (EL) وتایید (GMP) بشماره 100260-A و Site Licence بنام شرکت بیوپاک از HPFBI وزارت بهداشت کانادا ......

برخی از ویژگیها


1) هبود انزال زود هنگام با تاثیر بر پروستات و عضله PC  
2) افزایش شور جوانی ، احساس شادابی ، تمایل و لذت جنسی  
3) بالا بردن بنیه و توان ج.ن.س-ی و بهبود وضعیت آمیز ش فــرد  
4) تسلط بر زمان ، قدرت و کیفیت نزدیکی در کنار افزایش آستانه  
5) تاییدیه وزارت بهداشت کانادا

برای سفارش قرص ویگاریکس,تقویت قوای جنسی اینجا را کلیک کنید.




ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 مهر 1391 - 10:50 توسط : یللی
در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 248 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

سالک

بيماري ليشمانيوز جلدي (سالك)، يکي از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان، به عنوان يك معضل سازمان جهاني بهداشت مطرح است. اين بيماري در بيش از 80 كشور جهان رخ مي‌دهد و ايران يكي از 7 كانون مهم ليشمانيوز است. اصفهان، تهران، قم، كاشان، كرمان، شيراز، بوشهر، بم، زاهدان و بندر عباس از مهم‌ترين كانون‌هاي درگير در ايران محسوب مي‌شوند...

سالك يك بيماري پوستي مشترك بين انسان و تعدادي از حيوانات (از جمله جوندگان و سگ) است. اين بيماري با ايجاد يك برآمدگي قرمزرنگ مشخص مي‌شود و سپس به توده كوچك سفت و كبودرنگي تبديل مي‌شود و در صورت عدم درمان مناسب، زخمي شده و جوشگاه بدشكلي به جاي مي‌گذارد كه به زيبايي فرد لطمه مي‌زند و باعث آثار رواني منفي مي‌شود. انگل از طريق گزش پشه خاكي ماده به پستانداران منتقل مي‌شود و انسان غالبا يك ميزبان اتفاقي است.


اوضاع بيماري سالك‌ در ايران

در ايران 2 نوع از اين بيماري وجود دارد كه توسط 2 گونه انگل ايجاد مي‌شود؛ نوع خشك يا شهري و نوع مرطوب يا روستايي.

سالك خشك يا شهري توسط گونه انگل ليشمانيا تروپيكا ايجاد مي‌شود. در اين نوع پس از يك دوره كمون (نهفته) بيش از 2ماه، ندول كوچكي در محل گزش به رنگ قرمز قهوه‌اي ظاهر مي‌شود و به تدريج طي 6 ماه بزرگ‌تر مي‌شود و معمولا در مركز آنها زخم سطحي ايجاد مي‌شود و دلمه مي‌بندد. در صورت عدم درمان معمولا طي 8 تا 12 ماه ضايعه روبه بهبودي مي‌رود و از خود جوشگاه به جاي مي‌گذارد. دوره زماني اين نوع سالك از نوع مرطوب طولاني‌تر است.

سالك مرطوب يا روستايي توسط گونه ليشمانيا ماژور ايجاد مي‌شود. در اين بيماري پس از دوره كمون (نهفته) كمتر از 2 ماه در محل گزش دانه جوش‌مانندي ايجاد مي‌شود. طي 2 تا 3 ماه زخم بزرگ‌تر شده و گاهي اطراف آن ندول‌هاي كوچك و متعددي ظاهر مي‌شود كه از عوارض اين بيماري محسوب مي‌شود. گاهي ممكن است انگل از طريق مسير لنفاتيك گسترش پيدا كند. بهبود معمولا طي 2 تا 6 ماه ديده مي‌شود و جوشگاهي از آن باقي مي‌ماند. اما ليشمانيوز نوع احشايي هم وجود دارد كه بيشتر با درگيري احشا بوده و در ايران يافت نمي‌شود و بيشتر در آمريكاي لاتين ديده مي‌شود. ممكن است ليشمانيوز به صورت مزمن در آيد كه يكي از نادرترين اشكال كلينيكي آن است. در اين شكل ضايعه بيشتر از 2 سال باقي مي‌ماند. در نوع عودكننده، ضايعه بهبود يافته و بعد از چند ماه يا چند سال فعاليت دوباره ضايعه ديده مي‌شود.


حشراتي كه سالك مي‌آورند

ناقل بيماري سالك، پشه‌هايي از خانواده فلبوتوموس است كه حشرات كوچك و كرك‌داري به رنگ زرد يا خاكستري و به طول 2 تا 3 ميلي‌متر بوده و داراي بال‌هاي شفاف است. اين حشرات به علت جسم كوچك، رنگ خاكي و پرواز كوتاه اكثرا از نظر مخفي بوده، از خون انسان و حيوانات تغذيه مي‌كنند. ارتفاع پرواز پشه خاكي معمولا 5/1 تا 2 متر است ولي در موارد استثنايي تا ارتفاع 7 متري هم مي‌تواند پرواز كند. فعاليت پشه در نواحي معتدل در فصول گرم است و از خرداد تا شهريور ماه حداكثر فعاليت را دارد. پشه‌هاي خاكي معمولا روزها بي‌حركت بوده و در نقاط تاريك مخفي مي‌شوند و معمولا هنگام اول شب فعال شده و در اواخر شب به تدريج از فعاليت آنها كاسته مي‌شود. فقط پشه ماده جهت تخم‌ريزي احتياج به خون دارد و جنس نر از شيره گياهان استفاده مي‌كند. نيش اين حشرات دردناك است و متعاقب گزش خارش بروز مي‌كند ولي بعد از گزش‌هاي متعدد و متوالي فرد به آن عادت كرده و چندان احساس خارش نمي‌كند. اين پشه موقع نشستن بال‌هاي خود را به شكل عدد 7 نگه مي‌دارد و به‌صورت جهشي پرواز مي‌كند.


سالك در مناطق گرمسيري ايران

سالك در بسياري از كشورهاي گرمسير ديده مي‌شود. ايران و عربستان سعودي بيشترين ميزان وقوع بيماري را دارند. از ديگر كشورها، مي‌توان فلسطين، عراق، اردن، سوريه، هند، پاكستان، آلمان، فيليپين و همچنين ارمنستان، آذربايجان و تركمنستان را ذكر كرد. از طرفي در قاره آفريقا و همچنين در آمريكاي جنوبي و مركزي نيز ديده مي‌شود.

در اصفهان، نواحي شمال و شمال شرقي بيشتر درگيرند و سالانه 10 تا 20 هزار مورد زخم جديد گزارش شده است. در بررسي گذشته بيماري در استان اصفهان، منطقه برخوار بيشترين گرفتاري را داشت. پس از آن از 25 سال قبل تاكنون، عواملي مانند پايين رفتن منابع آب زيرزميني، به خصوص در منطقه جي، قهاب و رودشت، رويش بوته‌هاي مقاوم به شوره در آن منطقه كه غذاي مناسبي براي موش به شمار مي‌رود، تاسيس شركت‌ها، پالايشگاه و پايگاه هوايي و تغيير وضع اكولوژي منطقه باعث تغيير مكان مخزن بيماري (موش‌ها) و زادو ولد آنها در ساير مناطق شده است. به طوري كه اين بيماري در قسمت‌هاي جنوبي و غربي كوهپايه، منطقه جرقويه و قسمت‌هايي از اردستان، نطنز و كاشان ديده مي‌شود. در منطقه شاهين‌شهر، تپه‌هاي شني اطراف شهر، نخاله‌هاي ساختماني يا زمين‌هاي باير داخل شهر محل زندگي فعال موش هستند. در برخي مناطق مانند حبيب‌آباد شرايط مناسبي براي لانه‌گزيني موش‌ها ايجاد شده است.


تشخيص در آزمايشگاه

تشخيص اين بيماري با گرفتن نمونه از مواد موجود در زخم سالك انجام مي‌شود و سپس با رنگ‌آميزي مخصوص، انگل ليشمن روي لام مشاهده مي‌شود. در صورت مشاهده هر زخمي كه بيشتر از يك هفته طول بكشد بايد به پزشك مراجعه كرد.


... و اما درمان

شايد كمتر بيماري‌اي را بتوان نام برد كه به اندازه سالك، درمان‌هاي مختلفي براي آن پيشنهاد شده باشد. روش‌هاي درمان معمول در درمان سالك، درمان‌هاي موضعي، فيزيكي و سيستميك است كه بر حسب نوع ضايعه، محل درگيري، عوارض بيماري و.. براي بيمار انتخاب مي‌شود. مراجعات مرتب بيمار، پزشك را در دستيابي به بهترين نتيجه كمك مي‌كند. با وجودي كه جوشگاه به جاي مانده از سالك قابل درمان صددرصدي نيست ولي در زمينه درمان اين مشكل نيز راه‌حل‌هاي متعددي ارايه شده؛ از جمله كاربرد سلول‌هاي بنيادي كه براي اولين بار در ايران در مركز تحقيقات پوست و سالك در حال انجام است.

تركيبات آنتيموان به عنوان دارو در اين بيماري به كار گرفته مي‌شود و گلوكانتيم دارويي است كه در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين تركيب روش اصلي درمان ليشمانيوز تاكنون بوده است ولي شكست درمان در بسياري از مناطق رو به افزايش است. ساير داروها مثل آمفوتريسين B، كتوكونازول، آلوپورينول، پارامومايسين و مترونيدازول نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه بيشتر به‌صورت تركيبي از آنها استفاده مي‌شود.

روند رو به افزايش مقاومت نسبت به گلوكانتيم باعث شده كه امروزه بيشتر از درمان‌هاي تركيبي استفاده شود و مركز تحقيقات پوست وسالك طرح‌هاي متعددي در اين زمينه ارايه داده است كه بعضي از آنها براي اولين‌بار در دنيا انجام مي‌پذيرد. با توجه به اين موضوع كه ناقل اين بيماري، پشه خاكي است، جمع‌آوري مستمر و بهداشتي زباله و فضولات حيواني و جلوگيري از انباشته شدن آنها، محافظت بدن از پشه خاكي بعد از غروب آفتاب از طريق نصب توري فلزي جهت در و پنجره‌ها و استفاده از پشه‌بندهاي معمولي و پشه‌بندهاي آغشته به سم، استفاده از پمادها و مواد دوركننده حشرات هنگام كار و خواب، خوابيدن در طبقات بالا، با توجه به اينكه پشه‌ها نمي‌توانند زياد پرواز كنند و به ارتفاع بالا بروند، اجتناب از رفتن به مناطق آلوده به پشه خاكي يا جنگل‌هاي انبوه به‌خصوص پس از غروب آفتاب و به‌سازي و ترميم شكاف‌ها و حفره‌هاي موجود در ديوارها و مناطق مسكوني انسان و دام، مبارزه با جوندگان و معدوم ساختن سگ‌هاي ولگرد و تسطيح اماكن مخروبه از جمله كارهايي است كه مي‌توان در پيشگيري روزانه بيمار انجام داد.


واکسيناسيون

تجربه‌ها در ايران، با گرفتن محتويات به دست آمده از ضايعه افراد آلوده و تلقيح آن به بدن افراد سالم بوده است و در نتيجه يك ضايعه فعال به وجود آمده كه پس از بهبود خودبه‌خودي مصونيت پايداري ايجاد مي‌كند. در ايران طي جنگ تحميلي اين عمل سه ماه قبل از اعزام با تزريق انگل (پروماستيگوت) داخل جلد در ناحيه بازوي چپ انجام شد.

اين روش معايب و نكات منفي داشته و در عمل متوقف شد. فعاليت‌هايي در جهت ايمن‌سازي ليشمانيوز جلدي با استفاده از سرم‌هاي ويروسي انجام گرفته كه مايوس‌كننده بوده است. از انگل‌هاي كشته شده نيز به عنوان واكسن استفاده شد كه به عنوان واكسن تجربي توسط محققان برزيلي و در ونزوئلا به منظور ايمني در دنيا استفاده شده است و در قاره آمريكا تزريق داخل وريدي آن استفاده شد كه باعث واكنش‌هاي تب‌زا در فرد شد. از سال 1370 فعاليت‌هايي براي ساخت واكسن در انستيتو رازي شروع شد كه مورد آزمايش قرار گرفت ولي پس از آزمايش‌ها مشخص شد كه ايمني ايجاد شده توسط اين واكسن به حدي نيست كه مصونيت كافي در برابر عفونت ايجاد كند. در حال حاضر طرح‌هاي متعددي جهت توليد واكسيناسيون در دست بررسي است كه هنوز نتايج مفيدي از آنها به دست نيامده است.

منبع


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 311 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

خوراكي هاي موثر بر قواي جنسي

  خوراكي هاي موثر بر قواي جنسي   بعضي غذاها از قديم به‌عنوان غذاهاي تقويت‌كننده قواي جنسي معروف بوده‌اند. تحقيقات اخير، درستي اين موضوع را به اثبات رسانده است   سيب هم از ميوه‌هايي است كه باعث افزايش قواي جنسي مي‌شود.  

فرشته آل‌علي

 هروقت از سلامت جنسي و باروري صحبتي به ميان مي‌آيد، پاي مسائل زيادي به ميان كشيده مي‌شود، از خلق و خو و تفاهم بين زن و شوهر گرفته تا خوردن بعضي غذاها و نوشيدني‌هاي خاص كه البته قديمي‌ترها اعتقاد خاصي به اين جنبه دارند. با وجودي كه ممكن است به‌نظر عجيب بيايد، ولي در اين مورد قديمي‌ترها حق دارند. اين غذاها و نوشيدني‌ها كه ميل جنسي را افزايش مي‌دهند، ناميده مي‌شوند. اين واژه از نام ، الهه عشق و زيبايي يونان باستان گرفته شده است. البته مواد غذايي موِثر در ميل جنسي در همه دنيا يكسان نيستند و در هر منطقه جغرافيايي، مردم انواع خاصي از خوراكي‌ها را مي‌شناسند كه به‌نظر آنها چنين خاصيتي دارند.  به‌طور كلي غذاها و نوشيدني‌هاي پرانرژي و ساير غذاهاي ادويه‌دار جزو مواد خوراكي تقويت‌كننده قواي جنسي به‌شمار مي‌روند كه اين خاصيت را مديون تاثيرات فيزيولوژيك خود هستند، زيرا باعث افزايش ضربان قلب و تعريق مي‌شوند. مردم دوران باستان موادي مثل درخت جنسه، شاخ كرگدن و انواع صدف‌ها را هم به‌عنوان مواد محرك قواي جنسي مي‌شناختند!   موادي معجزه‌گر در آشپزخانه   آشپزخانه منزل شما همواره محل نگهداري موادي هستند كه اثراتي جالب و معجزه‌آسا دارند. اين مسئله، در مورد قواي جنسي هم كاملا صدق مي‌كند و شما مي‌توانيد مواد موثر بر سلامت قواي جنسي را در آشپزخانه منزلتان پيدا كنيد البته اگر بدانيد كه هر كدام از اين مواد در كدام مرحله از سلامت جنسي موثرند، آن‌وقت مي‌توانيد تاثير آنها را به حداكثر برسانيد.   به‌طور كلي، مواد غذايي مختلف، تاثيرات متفاوتي دارند و ازنظر فيزيولوژي تاثيرات خاصي بر بدن اعمال مي‌كنند. مثلا بعضي غذاها مهاركننده‌هاي قواي جنسي را كاهش مي‌دهند و به اين ترتيب باعث افزايش ميل جنسي مي‌شوند، بعضي ديگر جريان خون سيستم تناسلي را افزايش مي‌دهند و تعدادي ديگر از غذاها نيز هورمون‌هاي شادي ترشح مي‌كنند. دانشمندان، مواد خوراكي محرك و تقويت‌كننده قواي جنسي را براساس اثرات فيزيولوژيك آنها در بدن و چگونگي اثر آنها بر افزايش قواي جنسي به سه دسته تقسيم مي‌كنند:  

 

 غذاهاي نشاط‌آور   بعضي غذاها مواد شيميايي و هورمون‌هايي را ترشح مي‌كنند كه افراد را سرحال آورده و خوشحال مي‌كند. در اين شرايط فرد ازنظر روحي احساس اعتماد به نفس مي‌كند، مهاركننده‌هاي ذهني او كم مي‌شود و با نشاط‌تر به‌نظر مي‌رسد. نتيجه اين وضعيت اين است كه يكي از مراحل جنسي كه آمادگي روحي است، فراهم مي‌شود. اين مواد غذايي شامل موارد زير است:‌   فلفل تند و غذاهاي ادويه‌دار و تند كه باعث افزايش پمپاژقلب مي‌شوند.   موز كه حاوي مواد شيميايي خاصي است و ازنظر روحي فرد را بانشاط مي‌كند و اعتماد به نفس را تقويت مي‌كند.    كه به علت داشتن مقادير زيادي فيبر باعث مي‌شود ميل جنسي افزايش پيدا كند. غذاهاي دلفريب   در مرحله بعدي كه همان مرحله تهييج است، مواد خوراكي موثر بر قواي جنسي باعث رهاشدن هورمون‌هاي جنسي مثل تستوسترون مي‌شوند، انرژي فرد را تقويت كرده و جريان خون سيستم تناسلي را افزايش مي‌دهند. اين غذاها شامل موارد زير است:   ميگو و ساير غذاهاي دريايي كه حاوي يد فراوان بوده وبراي غده تيروئيد ضروري هستند.   شكلات كه نه تنها حاوي كافئين است بلكه اسيد آمينه‌اي با نام فنيل آلانين دارد كه ميزان ماده‌اي به نام فنيل اتيل آمين را در مغز افزايش مي‌دهد. اين ماده يك آمفتامين طبيعي است كه محرك سيستم مغزي محسوب مي‌شود.‌   زنجبيل كه باعث افزايش جريان خون دستگاه تناسلي در مرد و زن مي‌شود.   زيتون كه نوع سبز آن در مردان و نوع سياه آن در زنان باعث تقويت قواي جنسي مي‌شود.‌   گوجه‌فرنگي كه به آن سيب عشقي مي‌گويند و محرك نيروي جنسي است.   سيب كه اين ميوه نيز باعث افزايش قواي جنسي مي‌شود.  

غذاهايي كه عملكرد سيستم تناسلي را بهبود مي‌دهند

  اين دسته، مواد خوراكي هستند كه حتي بوي آنها نيز در تقويت و بهبود عملكرد قواي جنسي موثر است مثلا پيتزاي پنير جريان خون دستگاه تناسلي را 5 درصد افزايش مي‌دهد، ذرت بو داده با كره تا 9درصد و كدو حلوايي تا 40درصدو گياه اسطوخودوس نيز تا حدود 40درصد جريان خون دستگاه تناسلي را زياد مي‌كنند. اين در حالي است كه عطري كه از گل‌ها گرفته شده باشد تنها 3درصد جريان خون دستگاه تناسلي را افزايش مي‌دهد. بنابراين تاثير بوي غذاها از اسانس گل ها بيشتر است.‌     ساير مواد خوراكي موثر بر قواي جنسي   ۱)جوشاندن و خوردن مارچوبه به مدت سه روز متوالي، سيستم تناسلي را در مردان و زنان تقويت مي‌كند. چيني‌ها در قديم از اين خاصيت مارچوبه براي درمان بعضي از بيماري‌هاي جنسي و كليوي استفاده مي‌كردند.   ۲) انجير از دوران قديم به‌عنوان محرك قواي جنسي شناخته شده است زيرا حاوي املاح مختلفي است كه در توليد هورمون‌هاي جنسي نقش دارند.‌   ۳) عسل حاوي ويتامين‌هاي گروه B و املاحي خاص است و سلامت قواي جنسي در زن و مرد را تقويت مي‌كند. ضمنا قند موجود در عسل سهل‌الهضم بوده، سريع جذب مي‌شود و انرژي خوبي به فرد مي‌دهد. شايد نام هم از همين موضوع منشا گرفته باشد!  

البته تاثير اين غذاها بر روي قواي جنسي افراد از شخصي به شخص ديگر متفاوت است و خود افراد بايد تاثير اين خوراكي‌ها را بر روي سلامت جنسي خود امتحان كنند. درضمن توصيه اداره نظارت بر غذا و داروي امريكا را فراموش نكنيد:

در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 450 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

دخانيات، نخستين عامل‌ مرگ و مير قابل پيشگيري در جهان

به پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني و براي اهميت دادن به پديده زيانبار دخانيات، همه ساله روز 10 خرداد برابر با 31 ماه مي به عنوان روز جهاني بدون دخانيات مراسم ويژه‌اي در سراسر دنيا برگزار مي‌شود تا جامعه از مضرات بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي مصرف دخانيات آگاه شده و همچنين اخبار و فعاليت‌هاي انجام شده براي كنترل دخانيات به اطلاع مردم رسانده شود.

 براساس گزارش‌هاي اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، در حال حاضر بيش از يك ميليارد و يكصد نفر در دنيا سيگاري و از اين تعداد حدود 800 ميليون نفر ساكن كشورهاي توسعه يافته هستند. مقايسه اين آمار با ارقام مشابه در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد اپيدمي مصرف سيگار در دنيا در حال جابه‌جايي به سمت كشورهاي در حال توسعه است. بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد تا سال 2030، دخانيات به عنوان بزرگ‌ترين عامل مرگ و مير در جهان موجب كشته شدن 10 ميليون نفر در هر سال خواهد شد.

سلام دکتر

نخستين‌بار بوميان قاره امريكا در دوران باستان به خواص گياه تنباكو پي بردند. كريستف كلمب و همراهانش در سال 1492 ميلادي به جزيره‌اي بين آمريكاي شمالي و جنوبي رسيدند. آنها متوجه شدند كه افراد بومي اين منطقه گياهي عجيب را روي آتش ريخته و دود آن را به داخل ريه‌هاي خود فرو مي‌برند. كريستف كلمب به تصور اين كه اين گياه، ماده‌اي جادويي دارد، هنگام بازگشت مقداري از برگ‌ها و دانه‌هاي آن گياه را با خود به اسپانيا برد و به اين ترتيب توتون به اروپا راه يافت. مردم اروپا اين گياه را توباكو ناميدند كه در ايران به تنباكو معروف است. واژه سيگار از زبان اسپانيايي و نام توتون از زبان بومي گرفته شده است. توتون كه در سال 1605 ميلادي در عثماني، مصر و هند شناخته شده بود، توسط پرتغالي‌ها وارد ايران شد. اگر چه بعضي بر اين باورند كه توتون نخستين‌بار در سال 1590 ميلادي وارد ايران شده است، اما بررسي اسناد تاريخي‌ نشان مي‌دهد مصرف دخانيات در زمان شاه‌عباس در ايران رواج پيدا كرد و امروزه نگرش خرافي نسبت به موثر بودن دخانيات در درمان بيماري‌ها، سبب شيوع آن در ميان جوامع انساني شده است.

بررسي مقايسه‌اي انواع دخانيات‌

هر يك از مواد دخاني مانند سيگار، پيپ و قليان به نوعي سلامت انسان را به خطر مي‌اندازند و نمي‌توان گفت يكي از آنها از ديگري بهتر يا بدتر است. سيگار يكي از مواد دخاني است كه براحتي تهيه و مصرف مي‌شود و به همين دليل ميزان شيوع آن در جوامع در مقايسه با پيپ و قليان بيشتر است.

در اين ميان علي‌رغم اين‌كه قليان كمتر مصرف مي‌شود، اما حجم دودي كه از آن وارد بدن مي‌شود 10 تا 20 برابر دود ناشي از مصرف سيگار است. يك نخ سيگار معمولا 500 سي سي تا يك ليتر دود توليد مي‌كند، اما يك‌بار استفاده از قليان 10 تا 20 ليتر دود توليد خواهد كرد. اگر چه مدت زمان استعمال سيگار حدود 10 دقيقه است، اما هر بار مصرف قليان حدود يك ساعت طول مي‌كشد. البته با توجه به بررسي‌هاي انجام شده در زمينه بيماري‌هاي مرتبط با مصرف دخانيات مي‌توان گفت احتمال ابتلا به سرطان دهان، زبان و حنجره در نتيجه مصرف پيپ به مراتب بيشتر از مصرف مواد دخاني ديگر خواهد بود.

بررسي‌هاي علمي جديد، حاكي از آن است كه يك بار قليان كشيدن به اندازه 15 تا 52 سيگار، منواكسيد كربن به اندازه 72 تا 102 سيگار، قطران وارد بدن مي‌كند. توتون‌هاي استفاده شده در قليان علاوه بر مضراتي مشابه سيگار، به دليل مواد افزودني ديگري كه به عنوان طعم‌دهنده يا ماده معطر به آن اضافه مي‌شود، سبب بروز حساسيت‌هاي تنفسي و پوستي در فرد شده كه مي‌تواند زمينه مناسبي را براي ظاهر شدن آسم نهفته به وجود آورد. استفاده از توتون و تنباكو در پيپ و قليان در مراحل اوليه از نظر باليني علائمي ايجاد نمي‌كند، اين در حالي است كه سموم داخل توتون و تنباكو بتدريج تجمع پيدا كرده و افزايش سطح آن در بدن سبب ايجاد اختلال در تنفس مي‌شود. درنتيجه فرد دچار انسدادهاي مزمن ريوي شده و نياز به اقدامات درماني بيشتري پيدا مي‌كند.

دود سيگار

سيگار شامل تركيباتي همچون توتون، كاغذ، اسانس و مواد نگهدارنده است. ضمن آن‌كه درجه حرارت آتش سيگار حدود 900 درجه سانتي‌گراد است. در اين درجه حرارت عمل شكست حرارتي انجام شده و در نتيجه تركيبات مختلف، تغيير ساختمان‌ مي‌دهند. حرارت سيگار در داخل دهان به حدود 30 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد.

دود سيگار داراي دو جريان اصلي و كناري است. جريان اصلي هنگام پك زدن وارد دهان و ريه مي‌شود و جريان كناري در فاصله پك زدن‌ها از انتهاي سيگار و هنگام بازدم وارد محيط و سپس ريه مي‌شود كه اين دود از 4 هزار ماده مختلف با آثار آنتي‌ژني، جهش‌زايي، سرطان‌زايي، دارويي و... تشكيل شده است.

دود سيگار شامل دوبخش ذره‌اي و گازي است؛ بخش گازي 85 درصد دود سيگار را تشكيل مي‌دهد و اكسيژن، نيتروژن و منواكسيدكربن اجزاي اصلي آن هستند. منواكسيد كربن ميل تركيب زيادي با هموگلوبين خون دارد و در رقابت با اكسيژن براي تركيب با هموگلوبين پيروز مي‌شود، در نتيجه انتقال اكسيژن به بافت‌هاي بدن كاهش مي‌يابد. بدن در واكنش به كاهش اكسيژن بافتي، تعداد سلول‌هاي رساننده اكسيژن به بافت‌ها را افزايش مي‌دهد كه در نتيجه سبب افزايش غلظت خون خواهد شد. افزايش سطح تركيب منواكسيدكربن با هموگلوبين و كاهش اكسيژن‌رساني بافتي ناشي از آن سبب خستگي زودرس، كاهش قدرت عضلاني و عوارض پوستي و عصبي مي‌شود. مخاط مجاري تنفسي پوشيده شده از سلول‌هاي مژك‌داري است كه وظيفه آنها پاكسازي مجاري تنفسي از گرد و غبار و مواد آلاينده راه‌هاي تنفسي است. سموم موجود در دود سيگار سبب فلج شدن اين مژك‌ها و ايجاد اختلال در عمل پاكسازي ريه مي‌شود. نتيجه اين اختلال عملكرد، توليد خلط زياد در فرد است. به همين علت افراد سيگاري هميشه از خلط زياد در گلو شكايت دارند.

بخش ذره‌اي نيز 15 درصد دود سيگار را تشكيل مي‌دهد. اين ذرات به اندازه 5/0 ميكرون هستند و در هر ميلي‌مترمربع حدود 3 ميليارد ذره وجود دارد كه تا بخش‌هاي انتهايي ريه مي‌رسند. نيكوتين و قطران (Tar) مهمترين مواد تشكيل‌دهنده بخش ذره‌اي هستند. نيكوتين ماده اصلي و موثر دود سيگار است كه اعتيادآور و با عوارض قلبي  عروقي و ايجاد اختلال در سيستم عصبي همراه است. به طور كلي وجود 40 نوع ماده سرطان‌زا در بخش ذره‌اي به اثبات رسيده است.

نيكوتين

همان طور كه گفته شد، بوميان قاره امريكا در دوران باستان استفاده از گياه تنباكو را كشف كردند. نخستين كاشفان اروپايي نيز استفاده از گياه تنباكو را از بوميان آموختند و در اواسط قرن هفدهم، مصرف تنباكو به طور گسترده در اروپا رواج پيدا كرد. نيكوتن ماده دارويي موجود در برگ‌هاي گياه تنباكو و محصول متابوليك اصلي گياه تنباكو است. نيكوتين به واسطه تحريك گيرنده‌هاي ويژه در نقاط مختلف بدن، آثار متعددي بر سيستم‌هاي مختلف داخلي بدن مي‌گذارد. اثر نيكوتين بر سيستم اعصاب محيطي در مراحل اوليه استعمال دخانيات، تحريك و در صورت مصرف مداوم سركوب اين سيستم است. مقادير كم نيكوتين مستقيما سلول‌هاي عصبي را تحريك و انتقال پيام‌هاي عصبي را تسهيل مي‌كنند؛ اما در مراحل بعد، نيكوتين سبب سركوب انتقال پيام‌هاي عصبي خواهد شد. همچنين نيكوتين سبب آزاد شدن موادي از بخش مركزي غده فوق‌كليه به نام كاتكولامين مي‌شود كه آزادسازي آنها، با افزايش ضربان قلب و فشار خون همراه است. علاوه بر اين نيكوتين سبب تحريك سيستم عصبي مركزي مي‌شود. اين ماده با اثر گذاشتن بر بصل‌النخاع موجب تحريك تنفس مي‌شود و اثر سركوبي متعاقب آن منجر به سركوب مركز تنفسي و در نهايت نارسايي تنفسي و مرگ مي‌شود. تاثير نيكوتين بر اعصاب موجود در دستگاه گوارش نيز سبب افزايش فعاليت حركتي روده مي‌شود. همچنين تحريك ترشحات بزاقي و برونشي از ديگر عوارضي است كه در نتيجه مصرف مواد دخاني حاوي نيكوتين در بدن ايجاد مي‌شود.

جذب، متابوليسم و دفع نيكوتين‌

نيكوتين به آساني توسط دستگاه تنفسي، غشاهاي دهاني و پوست جذب مي‌شود. جذب نيكوتين از معده محدود است مگر اين كه ميزان اسيد معده كاهش يافته باشد. جذب نيكوتين از طريق روده تاثير بيشتري بر عملكرد بخش‌هاي مختلف بدن دارد. نيكوتين موجود در تنباكوي جويدني به علت اين كه بسيار آهسته‌تر از نيكوتين استنشاقي جذب مي‌شود، مدت زمان تاثير بيشتري دارد. ميزان در دسترس بودن نيكوتين در افراد سيگاري بر اساس شدت پك‌ها و روش سيگار كشيدن متفاوت است و تقريبا 80 تا 90 درصد نيكوتين در كبد، كليه‌ها و ريه تغيير پيدا مي‌كند. سرعت متابوليسم نيكوتين در افراد سيگاري و غيرسيگاري يكسان است و معمولا نيمه عمر نيكوتين حدود 2 ساعت است. نيكوتين و فرآورده‌هاي ناشي از متابوليسم آن به سرعت توسط كليه‌ها جذب مي‌شوند، اما سرعت دفع آنها در ادرار به ميزان اسيد موجود در ادرار بستگي دارد. با قليايي شدن ادرار، ميزان دفع آن كاهش مي‌يابد. شروع علائم حاد و شديد مسموميت نيكوتين سريع و اغلب با عوارضي مانند افت فشارخون و نارسايي تنفسي همراه است.

هر 10 دقيقه يك قرباني‌

به گفته كارشناس كميته پيشگيري از مصرف دخانيات و معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي كشور، هزينه مصرف دخانيات در ايران سالانه يك هزار ميليارد تومان است. دخانيات سالانه 2 تا 3 هزار ميليارد تومان سرمايه بهداشت كشور را غارت مي‌كند. در هر 10 دقيقه، يك نفر به علت مصرف دخانيات در كشور مي‌ميرد كه اين رقم در 10 سال آينده، به هر دو و نيم دقيقه يك قرباني مي‌رسد. با توجه به اين كه اغلب افراد در سنين 15 تا 25 سالگي كه سن نيروي كار است، اقدام به مصرف دخانيات مي‌كنند، بنابراين انتظار مي‌رود مصرف دخانيات در آينده آسيب‌رساني بيشتري داشته باشد. در تهران 10 تا 20 ميليون سيگاري وجود دارد كه اگر روزانه به طور متوسط 15 نخ سيگار بكشند، سالانه حدود 50 ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود.

سيگار و هزار درد بي‌درمان!

استعمال دخانيات تاثير  نامطلوبي بر سلامت عمومي دارد و در حقيقت مي‌توان آن را از مهم‌ترين عوامل آسيب‌زا بر سلامت عمومي به شمار آورد. مرگ‌ومير ناشي از سيگار در ايران حدود 50 هزار مورد در سال برآورد شده است كه در مقايسه، بيشتر از ديگر عوامل اختصاصي مرگ‌ومير انسان‌هاست. با توجه به اين كه زيان‌هاي بهداشتي ناشي از سيگار به موازات گسترش مصرف آن بيشتر مي‌شود، بنابراين شيوع بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است؛ چرا كه شيوع مصرف سيگار در اين كشورها در حال افزايش است. سيگار كشيدن با مكانيسم‌هاي متعدد، سبب بيماري مي‌شود.

براساس تحقيقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهاني، در هر 6 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.

اين تحقيقات نشان مي‌دهد چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند و همچنان به استعمال دخانيات ادامه دهند، 20 تا 25 سال زودتر از افرادي كه به هيچ وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد. سرطان ريه و بيماري‌هاي قلبي تنها پيامدهاي استعمال دخانيات نيستند، بلكه مجموعه‌اي از مسائل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند با توجه به شرايط جسماني و مقاومت ايمني، در افراد سيگاري بروز پيدا كند.

با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به بيماري‌هايي مي‌شود كه مي‌تواند از دست دادن موها، ايجاد زخم در دهان و جوش‌هاي پوستي روي صورت، سر و دست‌ها شود. اين افراد 40 درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند. علاوه بر اين استعمال دخانيات سبب از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف‌دهنده پوست و تحليل ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌شود. جالب است بدانيد افراد سيگاري 3 برابر بيش از افراد غيرسيگاري به عفونت گوش مياني مبتلا مي‌شوند.

منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل‌ها و دود سيگار است كه ميل تركيبي آن با خون بسيار بيشتر از اكسيژن است. اين گاز سبب كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري مي‌شود.
استخوان‌هاي اين افراد تراكم خودرا از دست داده و براحتي شكسته مي‌شوند. همچنين زمان التيام يافتن و جوش خوردن استخوان‌هايي كه دچار شكستگي مي‌شوند تا 80 درصد افزايش پيدا مي‌كند. بيماري‌هاي قلبي  عروقي ناشي از استعمال دخانيات نيز بيش از 600 هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌برد. استعمال دخانيات سبب افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون، افزايش خطر ابتلا به فشارخون بالا و گرفتگي عروق و در نهايت ايجاد حملات قلبي و سكته مي‌شود.

دود سيگار و افزايش خطر ابتلا به ديابت‌

به گفته محققان، سيگار كشيدن غيرفعال يا به عبارت ديگر قرار گرفتن در معرض دود سيگار ديگران، زمينه ابتلا به بيماري ديابت را افزايش مي‌دهد. كساني كه در معرض دود سيگار ديگران قرار مي‌گيرند، بتدريج دچار وضعيتي مي‌شوند كه نمي‌توانند قند خون خود را به اندازه طبيعي برسانند و اين وضع در ادامه موجب بروز ديابت مي‌شود.
بررسي‌هاي جديدي كه در اين زمينه انجام شده است، نشان مي‌دهد بيش از 4700 نفر در گروه سني 18 تا 30 سال كه براي مدت 15 سال تحت‌نظر بوده‌اند، 22 درصد افرادي كه خودشان سيگار مي‌كشيده‌اند در تنظيم قندخون دچار اختلال هستند و از ميان افرادي كه به طور مستمر در معرض دود سيگار ديگران بوده‌اند نيز 17 درصد به اين عارضه دچار شدند. اين در حالي است كه 12 درصد افرادي كه به صورت اتفاقي در مواجهه با دود سيگار بودند نيز در تنظيم قندخون با مشكل مواجه بودند.

تاثير منفي نيكوتين بر داروهاي شيمي درماني‌

براساس مطالعات انجام شده، داروهاي شيمي درماني تحت تاثير نيكوتن اثر خود را از دست مي‌دهند. انجمن تحقيقات سرطان امريكا اعلام كرده است نيكوتين، مانع از تاثيرگذاري برخي از داروهاي مورد استفاده در شيمي درماني بيماران مبتلا به سرطان ريه مي‌شود. حتي در برخي از بيماران مبتلا به سرطان ريه كه سيگار را كنار گذاشته‌اند، به علت استفاده از چسب‌‌هاي نيكوتيني براي ترك سيگار، تاثير داروهاي شيمي درماني كاهش مي‌يابد.

تاثير سيگار كشيدن مادر بر جنين‌

محققان سازمان‌ بهداشت جهاني اعلام كرده‌اند بررسي گسترده‌ موارد نقص جنيني و سيگار كشيدن مادران در كشورهاي مختلف نشان‌دهنده اين است كه سيگار كشيدن مادران باردار، خطر نقص جنين را افزايش مي‌دهد.

اين تحقيقات كه نظريه‌هاي پيشين را مورد تاييد قرار مي‌دهد، حاكي از آن است كه سيگار كشيدن مادر در هفته‌هاي ششم تا هشتم بارداري، سبب ايجاد نواقصي مانند لب‌شكري و شكاف كام در جنين خواهد شد.

همچنين مصرف سيگار توسط مادر مي‌تواند سبب بروز زايمان‌هاي زودرس، مرگ جنين حين تولد و بسياري ناهنجاري‌هاي تنفسي ديگر شود.

البته هر چه مصرف دخانيات بيشتر باشد، احتمال بروز اين مشكلات بيشتر است. بر اين اساس چون بيشترين احتمال ايجاد نواقص جنيني در اوايل بارداري است و مادر نيز معمولا در اين مدت از بارداري خود بي‌اطلاع است، توصيه پژوهشگران، توقف كامل مصرف دخانيات در آن دسته از زناني است كه قصد باردار شدن دارند.

تا دير نشده سيگار را ترك كنيد

ترك سيگار نياز به زمان دارد. در بهترين روش بايد ابتدا تصميم گرفت و از مضرات سيگار و فوايد ترك آن مطلع شد و از توصيه‌هاي بهداشتي، روان درماني و جايگزين نيكوتيني استفاده كرد. استفاده همزمان از روش‌هاي مختلف نتايج بهتري داشته است. مطالعات علمي ثابت كرده است فردي كه براي زمان طولاني سيگاري بوده و تصميم به ترك مي‌گيرد بايد از يك زمان مشخص سيگار كشيدن را متوقف كند.

 از زماني كه شخص مصرف دخانيات را كنار مي‌گذارد، احساس سلامت بيشتري مي‌كند و بعد از مدتي، حدود يك سال خطر بيماري‌هايي مانند سكته قلبي كاهش مي‌يابد كه اين خطر نسبت به سيگاري‌هايي كه روزي يك بسته سيگار مي‌كشند، حدود نصف مي‌شود و بعد از 5 سال، اين خطر برابر با افراد غيرسيگاري مي‌شود. خطر سرطان ريه نيز در افرادي كه چندين سال پس از استعمال دخانيات سيگار را ترك كرده‌اند، كاهش مي‌يابد. اگرچه 10 سال پس از ترك سيگار، خطر ابتلا به سرطان ريه به 30 تا 50 درصد افراد سيگاري مي‌رسد، اما متاسفانه هميشه دو برابر افراد غيرسيگاري باقي مي‌ماند. در اين افراد، خطراتي كه سال‌هاي طولاني سلامت آنها را در معرض تهديد قرار داده بوده است به مراتب كاهش مي‌يابد.

با توجه به همه آنچه در اين تحقيق درباره خطرات سيگار و ديگر مواد دخاني خوانديد، آيا فكر نمي‌كنيد بهتر است در هفته بدون دخانيات با هزاران نفر از سراسر جهان همراه شويد و با افيون مرگ براي هميشه خداحافظي كنيد؟

40 ماده سرطان‌زا در سيگار كمين كرده‌اند

بررسي‌هاي انجام شده توسط محققان حاكي از آن است كه حدود 4 هزار نوع ماده شيميايي خطرناك در دود سيگار وجود دارد كه در ميان آنها  40 نوع ماده سرطان‌زا شناخته شده است.

بسياري از كارخانجات توليد سيگار، به توتون موجود در آن آمونياك اضافه مي‌كنند. آمونياك سرعت جذب نيكوتين در خون را تا 7 برابر افزايش مي‌دهد. در نتيجه 5 ثانيه پس از اولين پك به سيگار، نيكوتين آن به مغز مي‌رسد و با ترشح هورمون‌هايي، ضربان قلب، فشار خون و قند خون را افزايش مي‌دهد. اين عوامل سبب سرحال شدن فرد مي‌شود. اما عاملي كه سبب اعتياد افراد به سيگار مي‌شود، افزايش مقاومت بدن در برابر نيكوتين است. تاثيري كه اولين سيگار در بدن فرد مي‌گذارد، ديگر با يك سيگار ايجاد نمي‌شود بلكه او بايد براي تجربه همان احساس، تعداد بيشتري سيگار بكشد و مقدار بيشتري نيكوتين وارد بدن خود كند. به اين ترتيب رفتار جديدي در ضمير ناخودآگاه فرد شكل مي‌گيرد.

منبع


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 224 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

آندومتریوز

 

آندومتریوز Endometriosis  

آندومتریوز به حالتی اطلاق می شود که بافت آندومتر که لایه داخلی رحم می باشد ، به سایر اعضاء شکمی می چسد .

سن : بیشترین شیوع بین 45- 30 سالگی است .

نحوه زندگی : نداشتن فرزند از علائم خطر است .

ژنتیک : گاهی شیوع خانوادگی می یابد .

آندومتریوز لایه داخلی رحم می باشد که به طور طبیعی هر ماه به هنگام پریود ریزش می یابد و سپس مجدداً رشد می کند . در آندومتریوز تکه هایی از آندومتر به سایر اعضاء در حفره لگن مانند تخمدانها و روده تحتانی می چسبند . این تکه های آندومتر جایگزین شده در سایر نقاط تحت تأثیر هورمونهای سیکل قاعدگی قرار گرفته و واکنش نشان می دهند و در طی پریود خونریزی می نمایند . خون نمی تواند از طریق واژن از دن خارج شود و باعث حساسیت و تحریک پذیری بافت اطراف می گردد که منجر به درد شکمی و در نهایت منجر ه اسکار ( جای زخم ) می گردد . تحریک پذیری و حساسیت تخمدانها ممکن است منجر به کیستهای دردناک گردد . آندومتریوز حالت شایعی است و بیشتر از یک پنجم خانمها را در سن بارداری متلا می سازد . خانمهایی که فرزندی تا سن 30 سالگی ندارند و آنهایی که بدون فرزند مانده اند بیشتر مستعد ابتلا به این حالت هستند . آندومتریوز شدید می تواند اغلب موج مشکلات ناباروری گردد . علت واقعی آندومتریوز ناشناخته است ، اما تئوریهای متعددی وجود دارد . یک تئوری این است که تکه هایی از آندومتر که در طی قاعدگی ریزش می نماید از راه واژن خارج نمی شوند ، در عوض آنها در طول لوله های رحم حرکت نموده و به حفرع لگن وارد می شوند و به سطح اعضاء مجاور آنها می چسبند .

علائم بیماری  

آندومتریوز ممکن است علامتی ایجاد ننماید . در صورت بروز علائم ، میزان شدت آن در خانمها متفاوت می باشد . همچنین علائم ممکن است متفاوت باشند و بستگی به این دارند که کدام عضوء مبتلا شده است و آنها عبارتند از :

درد ناحیه تحتانی شکم که معمولاً درست قبل و در طی دوره پریود شدیدتر می شود . بی نظمی پریود یاخونریزی بسیار شدید در طی پریود . درد به هنگام مقاربت . درد تحتانی شکم در طی دفع ادرار .

در صورتیکه آندومترروی قسمت تحتانی روده رشد نماید ممکن است اسهال یا یبوست روز نماید و نیز در طی حرکات روده ایجاد شود و در موارد نادر خونریزی از رکتوم به هنگام پریود ایجاد شود .

اقدامات درمانی

در خانمی که آندومتریوز علامتی ندارد ، ممکن است به هنگام جستجوی علت ناباروری به آن مشکوک شد . برای کمک به تشخیص ، پزشک معاینه لگنی انجام خواهد داد . تشخیص ممکن است توسط لاپراسکوپی تأیید شود که در این اقدام ، اعضای حفره لگن و شکم با استفاده از یک وسیله ، بازدید و معاینه می شوند . درمانهای بسیاری برای آندومتریوز وجود دارد و انتخاب روش درمانی به سن ، اعضای مبتلا ، شدت علائم و تمایل فرد به بچه دار شدن در آینده بستگی دارد . ممکن است درمانهای هورمونی یا جراحی پیشنهاد و توصیه شوند . در انواع خفیف ، ممکن است درمان ضرورت نداشته باشد . اگر علائم باعث درد سر و آزار هستند ، پزشک ممکن است یک نوع از چندین نوع درمان هورمونی که باعث توقف قاعدگی برای چند ماه می شود را توصیه نماید . این داروها ممکن است شامل هورمونهای گنادورلینgonadorelin ) ( صناعی ، شبه گنادورلین ( gonadorelin analogues ) و دانازول ( danazol )  باشند ، تمامی این داروها تولید هورمون استروژن را کم نموده و قاعدگی را متوقف می سازند . در روش انتخابی دیگر ، ممکن است قرصهای ضد بارداری ترکیبی تجویز شود . این درمان معمولاً حدود 12- 6 ماه ادامه می یابد . در طول این مدت ، باید آندوممتریوز بهبود یابد . در صورت عود مجدد این حالت معمولاً از دفعه قبل خفیف تر خواهد بود . تکه های کوچک آنذومتر که در دوره درمان هورمونی به درمان پاسخ نداده اند ، ممکن است به وسیله جراحی توسط لیز در طی لاپاروسکوپی از بین برده و تخریب شوند . به هر حال گاهی آندومتریوز پس از درمان ، عود می نماید و ممکن است بعداً جراحی ضرورت یابد .

در صورتیکه فرد آندومتریوز شدید داشته و تصمیم به داشتن فرزند نداشته و یا نزدیک به یائسگی باشد ، پزشک ممکن است توصیه به هیسترکتومی Hysterectomy نماید . در این عمل رحم برداشته می شود . تخمدانها نیز برداشته خواهد شد و به همراه آن سایر نواحی مبتلا به آندومتریوز نیز برداشته می شوند . در صورت برداشتن تخمدانها قبل از اینکه بیمار به سن طبیعی یائسگی برسد ، یائسگی بروز خواهد نمود . رای تسکین و بهبود علائم ، پزشک احتمالاً درمان جایگزینی هورمونی توصیه خواهد نمود .

لاپاراسکوپی LAPARAOSCOPY

در طی لاپاراسکوپی از یک آلت سفت معاینه به نام لاپاروسکوپ برای مشاهده لگن و شکم از طریق ایجاد شکاف کوچکی در شکم استفاده می شود . لاپاراسکوپی ممکن است برای جستجوی بیماری اعضاء تولید مثل زنانه نظیر آندومتریوز کار رود و همچنین رای بررسی سایر بیماریهای شکمی نظیر آپاندیسیت استفاده شود . بعضی از اعضاء جراحیها نظیر استریل نمودن زنانه ( عقیم سازی ) ، ممکن است در طی این اقدام انجام شوند . لاپاراسکوپی همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود . بهبودی نسبت به اعمال جراحی معمولی ، به علت برش کوچکی که در این روش ایجاد می شود ، سریعتر است .

 

پیش آگهی

هر چند درمان معمولاً موفقیت آمیز است ، احتمال عود مجدد آندومتریوز تا هنگام یائسگی و ختم قاعدگی وجود دارد . در صورت برداشتن تخمدانها عود آندومتریوز غیر متحمل است .

 

عقیم سازی بانوان FEMALE STERILIZATION

عقیم سازی با روش بستن لوله ، یک روش جلوگیری از حاملگی دائمی است که برای خانمهایی که فرزند دیگری نمی خواهند یا حاملگی برای آنها مضر است مورد استفاده قرار می گیرد . این روش توسط عمل جراحی صورت می گیرد و دو برش کوچک در روی شکم ایجاد می شود ( عقیم سازی با لاپاراسکوپ Laparoscop Stelization  ) با یک برش روی ناحیه شرمگاهی داده می شود ( مینی لاپاروتومی Mini Laparotomy ) . در این جراحی لوله های رحم بسته می شوند و معمولاً در این عمل از دو روش استفاده می شود . یکی با بستن لوله ها توسط گیره و روش دیگر با بریدن و گره زدن آنها صورت می گیرد ، در اینصورت اسپرم نمی تواند جهت بارور کردن تخمک وارد لوله ها گردد .

 


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 260 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

امشب ...

 

 

گر بوسه میخواهی بیا یک نه دو صد بستان برو

 اینجا تن بی جان بیا زینجا سرا پا جان برو

صد بوسه تر بخشمت از بوسه بهتر بخشمت

اما به چشم دشمنان پنهان بیا پنهان برو

هرگز مپرس از راز من زین ره مشو دمساز من

گر مهربان خواهی مرا حیران بیا حیران برو

در پای عشقم جان بده ، جان چیست بیش از آن بده

گر بنده فرمانبری از جان پی فرمان برو

امشب چو شمع روشنم سرمیکشد جان از تنم

جان برون از تن منم ، خاموش بیا سوزان برو

بنگر که راز حق شدم ، زیبایی مطلق شدم

در چهره سیمین نگر ، با جلوه جانان برو

 

                  

 

 

یا زینت و آغوش و برش میکنم امشب

یا ترک اقامت ز درش میکنم امشب

یا دست به زانو و کمر میرمش از در

یا دست به دور کمرش میکنم امشب

یا دست کنم بالش زیر سر آن شوخ

یا خویش به قربان سرش میکنم امشب

یا آنکه به تلخی سپرم جان گرامی

یا بوسه ز تنگ شکرش میکنم امشب

گر چرخ به کام دل غمدیده نگردد

یک آهی و زیرو زبرش میکنم امشب

گویا خبر از درد دل زار ندارد

از گریه به مستی خبرش میکنم امشب

با مکر و فسون تا بفریبم مگر او را

رحمت به روان پدرش میکنم امشب

گر دست دهد دایه صفت در گه مستی

تا وقت سحر خشک وترش میکنم امشب

شرح غم هجران و فراقش که طویل است

گر گوش دهد مخنتصرش میکنم امشب

گر شد سر خر شیخ به آداب ومریدی

یک حرف به او گفته خرش میکنم امشب

میگیرم از او یا دل هرجایی مفتون

یا آنکه به خود مختصرش میکنم امشب

 

                 


در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 259 جمعه 22 تیر 1403 نظرات (0)

2-نمک از دیدگاه حکیم مومن

                                                 به فارسي نمك و به ترکی دوز نامند.

معدني و مایي مي­باشد و معدني بدون آب متكوّن مي­گردد و آن جبلي و برّي مي­باشد و مایي او آبهایي است كه منجمد گردد.  معدني او اقسام است و هريك را كه نامي مخصوص است مذكور مي­شود و بهترين او ملح اندراني معدني است، سپس ملح مایي و بعد از آن نمك طعام و قسم هندي مایي كمياب است و زبونترين او تلخ معدنيست و اقسام تنكار و قلي و بوره و نوشادر را املاح نامند و املاح مصنوعه نيز مي­باشد و او را از خاكستر بعضي نباتات كه آب او را صاف نموده به آتش يا به آفتاب منعقد مي­سازند و به دستور از بول حيوانات و انسان نمك به طبخ و عقد مي­گيرند و بهترين او محرّق محلول معقود صاف است و مراد از مطلق ملح، نمك طعام است و مجموع آن مسهل بلغم و سودا و ماءأصفر و رافع رطوبات لزجه و سدد و تخمه و طعام و فساد او و مشهّي و نيكو كنندة ‌رخسار و مصلح اغذية بارده و معين اخراج آن و بعضي در اسهال خلط خاصّي قويتر از سايرند چنانكه مذكور خواهد شد و بودادة ‌او قابض و سوختة او الطف و همة او غاسل امعاء و معين قلع سودا از اقاصي بدن و رافع بدمزگي اطعمه و مانع حدوث جذام و با سكنجبين و با آب مفتّح جميع سدّه و با عسل و سكنجبين رافع مضرّت افيون و سموم مخدّر و گزيدن هوام و جهت استسقاء و امراض سوداوي و بلغمي نافع بوده و قي كردن با نمك و سكنجبين منقّي معده و با مسهلات جهت قطع اخلاط و با صعتر جهت رفع عفونات و اخراج رياح به آروغ و به اسفل و مضمضة او جهت قطع خون لثة دندان قلع كرده و ضماد او با صبر جهت نزلات و با روغن زيتون و غير آن و عسل و زفت جهت فسخ و كوفتگي اعضاء و وثي و با سركه و كف صابون جهت ورم ريحي و بلغمي و تهبّج و با تخم كتان جهت گزيدن عقرب و با سركه و عسل جهت گزيدن زنبور و با مشكطرامشيع جهت گزيدگي افعي و با زفت و قطران جهت مار شاخدار و نهنگ و با زفت و عسل جهت اورام بلغمي و با عسل جهت خون منجمد تحت جلد و با روغن زيتون جهت سوختگي آتش و حكّه و جرب و زخم آبله و جذام نافع است و با حنا جهت داخس و با جوز ماثل جهت ورم انثيان و با خمير جهت دمل و با سركه جهت قوبا و سعفه و اكتحال او جهت بياض و سلاق و سبل و قوّت بصر و سوختة او با سوختة نوشادر و شب سوخته جهت سبل و با مرواريد جهت بياض مجرّب است و در پاك كردن دندان بيعديل بوده و شستن نملة ساعيه و آكله و جوششها با نمك و سركه رافع آن و بستن او با پشم بر زخم قاطع خون او و بستن گرم کرده او بر اعضاء جهت دردهای بلغمی و ریحی مفید و مضرّ دماغ  و مورث تاريكي چشم و اكثار او محرّق خون و مقلّل مني و مورث خارش بدن و جرب و مضرّ ابدان نحيف و مصلحش صعتر و چربيها و اشياي باردة رطبه است و از خواص مجربّة اوست كه چون سه درهم او را در حيني كه عقرب يا سرطان طالع باشد در خانة مريض در آتش گذارند، اگر بعد از جستن ميل به درون خانه كند آن مريض شفا يابد و الّا فلا و چون در خانه بسوزانند و سوختة آن را به طرف مشرق بيندازند رفع سحر و چشم بد كند و چون به پارچة سرخي بسته و بر طرف چپ زنان تعليق كنند باعث سرعت ولادت گردد و عرق نمك كه به قرع و انبيق تقطير كنند بغايت تر و تند طعم و مجفّف رطوبات معده و امعاء و مفتّح سدد و رافع استسقاء و سپرز است و اكثار او باعث لاغري بدن و دلوك او بغايت جالي دندان و رافع گوشت فاسد لثه است.

ملح اندراني

‌به فارسي نمك سنگ بلوري نامند و او بهترين اقسام است. در آخر دوم گرم و خشك و مسهل بلغم و لزوجات و در تقويت فهم و ذهن و رفع تخمة طعام قويتر و در ادوية عين استعمال او جايز نيست و ساير افعال سابق بر اين گذشت.

ملح نفطي

از جملة معدني و سياه و بدبو و با نفطيه است و از آتش نفطيـة او زايل مي­شود و سفيد مي­گردد و در سوم گرم و خشك و مسهل ترين اقسام نمك است و مقيّ و در اخراج بلغم و سودا قويتر از سايرين و چون با روغن گل سرخ طلا كنند در رفع جرب و جوشش آبدار عجيب الفعل و قدر شربتش تا يك درهم است.

ملح اسود‌

از اقسام ملح العجين است و او سياه بي نفطيّه است و در افعال مانند ملح نفطي است.

ملح العجين

نمك طعام است و الوان مختلفه مي­باشد و اكثر او سفيد و بعضي مايل به سرخي و بعضي مايل به سياهي و بعضي مايل به زردي و بهترين او سفيد صاف است. در آخر دوم گرم و خشك و مسهل ماءأصفر و سودا و بلغم و محرّك اشتها و محلّل رياح و در ساير افعال مانند ملح اندراني است.

ملح هندي

نمكيست شفّاف و سرخ مايل به سياهي و قطعات او بزرگ. در اوّل سوم گرم و خشك و مسهل ماءاصفر و سودا و بلغم و محرّك اشتها و محلّل رياح و در ساير افعال مانند ساير اقسام و قدر شرتبش تا يك درهم و نيم است.

ملح المرّ

نمك تلخ است و مابين سياهي و سفيدي و مايل به زردي می­باشد و از همة اقسام گرمتر و قريب به درجة چهارم و در اندمال جراحت با صمغ زيتون قويتر از ساير است و قدر شربتش كمتر از يك درهم مي­باشد.

ملح الطّبرزد: نمك معدني جبلي است و بهترين او سفيد مسمّي به اندراني است.

ملحمعدني او اقسام است و هريك را كه نامي مخصوص است مذكور مي­شود و بهترين او ملح اندراني معدني است، سپس ملح مایي و بعد از آن نمك طعام و قسم هندي مایي كمياب است و زبونترين او تلخ معدنيست و اقسام تنكار و قلي و بوره و نوشادر را املاح نامند و املاح مصنوعه نيز مي­باشد و او را از خاكستر بعضي نباتات كه آب او را صاف نموده به آتش يا به آفتاب منعقد مي­سازند و به دستور از بول حيوانات و انسان نمك به طبخ و عقد مي­گيرند و بهترين او محرّق محلول معقود صاف است و مراد از مطلق ملح، نمك طعام است و مجموع آن مسهل بلغم و سودا و ماءأصفر و رافع رطوبات لزجه و سدد و تخمه و طعام و فساد او و مشهّي و نيكو كنندة ‌رخسار و مصلح اغذية بارده و معين اخراج آن و بعضي در اسهال خلط خاصّي قويتر از سايرند چنانكه مذكور خواهد شد و بودادة ‌او قابض و سوختة او الطف و همة او غاسل امعاء و معين قلع سودا از اقاصي بدن و رافع بدمزگي اطعمه و مانع حدوث جذام و با سكنجبين و با آب مفتّح جميع سدّه و با عسل و سكنجبين رافع مضرّت افيون و سموم مخدّر و گزيدن هوام و جهت استسقاء و امراض سوداوي و بلغمي نافع بوده و قي كردن با نمك و سكنجبين منقّي معده و با مسهلات جهت قطع اخلاط و با صعتر جهت رفع عفونات و اخراج رياح به آروغ و به اسفل و مضمضة او جهت قطع خون لثة دندان قلع كرده و ضماد او با صبر جهت نزلات و با روغن زيتون و غير آن و عسل و زفت جهت فسخ و كوفتگي اعضاء و وثي و با سركه و كف صابون جهت ورم ريحي و بلغمي و تهبّج و با تخم كتان جهت گزيدن عقرب و با سركه و عسل جهت گزيدن زنبور و با مشكطرامشيع جهت گزيدگي افعي و با زفت و قطران جهت مار شاخدار و نهنگ و با زفت و عسل جهت اورام بلغمي و با عسل جهت خون منجمد تحت جلد و با روغن زيتون جهت سوختگي آتش و حكّه و جرب و زخم آبله و جذام نافع است و با حنا جهت داخس و با جوز ماثل جهت ورم انثيان و با خمير جهت دمل و با سركه جهت قوبا و سعفه و اكتحال او جهت بياض و سلاق و سبل و قوّت بصر و سوختة او با سوختة نوشادر و شب سوخته جهت سبل و با مرواريد جهت بياض مجرّب است و در پاك كردن دندان بيعديل بوده و شستن نملة ساعيه و آكله و جوششها با نمك و سركه رافع آن و بستن او با پشم بر زخم قاطع خون او و بستن گرم کرده او بر اعضاء جهت دردهای بلغمی و ریحی مفید و مضرّ دماغ  و مورث تاريكي چشم و اكثار او محرّق خون و مقلّل مني و مورث خارش بدن و جرب و مضرّ ابدان نحيف و مصلحش صعتر و چربيها و اشياي باردة رطبه است و از خواص مجربّة اوست كه چون سه درهم او را در حيني كه عقرب يا سرطان طالع باشد در خانة مريض در آتش گذارند، اگر بعد از جستن ميل به درون خانه كند آن مريض شفا يابد و الّا فلا و چون در خانه بسوزانند و سوختة آن را به طرف مشرق بيندازند رفع سحر و چشم بد كند و چون به پارچة سرخي بسته و بر طرف چپ زنان تعليق كنند باعث سرعت ولادت گردد و عرق نمك كه به قرع و انبيق تقطير كنند بغايت تر و تند طعم و مجفّف رطوبات معده و امعاء و مفتّح سدد و رافع استسقاء و سپرز است و اكثار او باعث لاغري بدن و دلوك او بغايت جالي دندان و رافع گوشت فاسد لثه است.

ملح اندراني

‌به فارسي نمك سنگ بلوري نامند و او بهترين اقسام است. در آخر دوم گرم و خشك و مسهل بلغم و لزوجات و در تقويت فهم و ذهن و رفع تخمة طعام قويتر و در ادوية عين استعمال او جايز نيست و ساير افعال سابق بر اين گذشت.

ملح نفطي

از جملة معدني و سياه و بدبو و با نفطيه است و از آتش نفطيـة او زايل مي­شود و سفيد مي­گردد و در سوم گرم و خشك و مسهل ترين اقسام نمك است و مقيّ و در اخراج بلغم و سودا قويتر از سايرين و چون با روغن گل سرخ طلا كنند در رفع جرب و جوشش آبدار عجيب الفعل و قدر شربتش تا يك درهم است.

ملح اسود‌

از اقسام ملح العجين است و او سياه بي نفطيّه است و در افعال مانند ملح نفطي است.

ملح العجين

نمك طعام است و الوان مختلفه مي­باشد و اكثر او سفيد و بعضي مايل به سرخي و بعضي مايل به سياهي و بعضي مايل به زردي و بهترين او سفيد صاف است. در آخر دوم گرم و خشك و مسهل ماءأصفر و سودا و بلغم و محرّك اشتها و محلّل رياح و در ساير افعال مانند ملح اندراني است.

ملح هندي

نمكيست شفّاف و سرخ مايل به سياهي و قطعات او بزرگ. در اوّل سوم گرم و خشك و مسهل ماءاصفر و سودا و بلغم و محرّك اشتها و محلّل رياح و در ساير افعال مانند ساير اقسام و قدر شرتبش تا يك درهم و نيم است.

ملح المرّ

نمك تلخ است و مابين سياهي و سفيدي و مايل به زردي می­باشد و از همة اقسام گرمتر و قريب به درجة چهارم و در اندمال جراحت با صمغ زيتون قويتر از ساير است و قدر شربتش كمتر از يك درهم مي­باشد.

ملح الطّبرزد: نمك معدني جبلي است و بهترين او سفيد مسمّي به اندراني است.

ملح ملح الغرب

بوره­اي است كه از درخت غرب به عمل آرند و در افعال قويتر از بورة ارمني است.

ملح چيني: به لغت مصر ابقر است.

ملح سنجي: شوره است و ابقر مذكور شد.

ملح الدّباغين:‌ قسم سياه ملح العجين است.

ملح الصّناعت و ملح الصّاغت: ‌تنكار است.

ملح مختوم: ‌ملح هندي است.

ملح النّار: نوشادر است.

ملح القلي

نمكيست كه قلي را در آب حل كرده و صاف او را به آتش منعقد كنند و خواص او در قلي مذكور شد و چون او را در سركه حل نموده عقد كنند و با نوشادر بسايند در ثقل معادن به مراتب اعلي دانسته­اند و چون به ازاي هر سه درهم نوشادر يك عدد زردة تخم پخته اضافه نموده و به آتش برشته و به افشردن روغن او را بگيرند در عمل رصاص مجرّب شمرده­اند و او برندة گوشت فاسد لثه و منقّي آن است.

ملح بحري

‌از اقسام ملح مایي است و تا آب به او برسد، حل مي­شود و اكثر آن سياه و در افعال قريب به ملح اسود است.

 

 منبع: کتاب تحفه حکیم-صفحه ۸۲۰

 


تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 158
  • بازدید ماه : 1,397
  • بازدید سال : 22,214
  • بازدید کلی : 104,895