loading...
taishabibi
در بو و جاذبه های دیدنی بازدید : 277 شنبه 16 تیر 1403 نظرات (0)

ورزش و چگونگی آن از دیدگاه طب سنتی(3)

 انواع ورزش

ورزش بر دو نوع است :

 ۱ -اول ورزشي كه خودبخود و بر اثر كار كردن (ورزش غيرارادي) انجام ميگيرد

 ۲ -دوم ورزش ويژه اي كه براي انجام آن حركات صورت مي گيرد (ورزش ارادي ) و مراد از آن، فوايدي است كه از حركات مزبور به دست مي آيد و اين ورزش بر چند قسم است :

ورزش كم، ورزش زياد، ورزش سخت، نرمش، ورزش سريع، ورزش آهسته، ورزش معتدل از حيث سرعت و آهستگی( در سرعت به آهستگي) ، ورزش معتدل از حيث آهستگي وسرعت(در آهستگي به سرعت )، ورزش معتدل بين سريع و آهسته و سخت و نرم و كم و زياد.

صور مختلف ورزش :

1   - طناب كشي

2  -    كشتي آزاد

3   -   مشت زني

4   -   مسابقه دو

5    -  پايكوبي

6   -   تندروي

7   -  تيراندازي (از كمان)

8   -  پرش ارتفاع و خود را به چيزي آويزان كردن

9   -  بر يك پاي رفتن.

10    - شمشيربازي(مهارت نشان دادن در شمشيربازي، پرتاب نيزه )

11   -  سواركاري

12    - پرواز دادن دو دست: اين بازي به اين ترتيب است كه شخص بر سر پنجه پا مي ايستد و هر دو دستش را به عقب و جلو تكان مي دهد و با سرعت هم تكان مي دهد . اين ورزش ها جزو ورزش هاي سريع است ورزش هاي نرم و لطيف از اين قرارند :

13   -  تاب بازي يا حركت در حال ايستاده يا نشسته يا دراز كشيده.

14   -  قايقراني و راندن كشتي كوچك

ورزش هاي زير از تمام ورزش هاي ديگر قوي ترند :

15   -   اسب سواري و شترسواري و كجاوه و كالسكه سواري

16   -  و رزش سخت مي داني : در اين ورزش شخص سر ميدان مي ايستد و شخص ديگري او را به نقطه معيني مي كشاند كه در آن سر ميدان واقع است . شخص اولي مي خواهد خود را از دست او برهاند و به عقب برگردد و اين كشمكش ادامه دارد تا كشيده شده و كشنده بوسط ميدان مي رسند.

17   -  مسابقه سايه(خسته كردن سايه) .

18    -كف زدن(هر دو دست برهم زدن ) .

19   -  پرش.

20   -  پرتاب ديسك  پرتاب نيزه.

21   -  بازي با توپ بزرگ.

22   - بازي با توپ كوچك

23   -  چوگان بازي.

24   -   با چوب به توپ زدن.

25     - كشتي گيري.

26   -   وزنه برداري.

27   -  مسابقه اسب دواني.

28   -    مسابقه و ربودن.

دستور براي ورزشكار آن :

بين ورزش هاي سخت و سريع بايد استراحت وجود داشته باش د و يا ورزش سبكي در ميان باشد ورزشكار بايد با انواع ورزش ها آشنا باشد و تنها به يك نوع ورزش اكتفا نكند. هر اندامي ورزش ويژه خود را دارد :

ورزش دست و پا كه معلوم است  ورزش سينه و اندام هاي تنفسي گاهي با صداي سنگين و كلفت و گاهي با صداي تند است . همين ورزش ب راي دهان و زبان كوچك و چشم نيز خوب است . اين ورزش رنگ را زيباو سينه را صاف مي نمايد . فوت كردن و حبس كردن نفس (تنفس عميق ) ورزشي است براي تمام بدن و مجراها ر ا فراخي مي بخشد. كلفت كردن صدا اگر بسيار زياد طول بكشد خطرناك است . دوام زياد صداي تند نيز كه هواي بسيار را بايد ضمن آن به درون وارد كني، خطرناك است . درازناي شدن صدا و دوام آن كه هوا را از تن خارج مي سازد خطر در پي دارد . پس بايد نخست با خواندن آهسته شروع كرد و به تدريج صدا را بلندتر كرد . اگر در زيري و بمي و درازي صدا اعتدال زماني رعايت شود بسيار مفيد است . اگر زمان صدا زياده از حدطول بكشد، براي تندرستان معتدل المزاج خطرناك است . هرانساني ورزش متناسب با حال خود را دارد، مثلا : كسي كه بر اثر تب ها لاغرشده است و از حركت بازمانده است يا كسي كه گردنش سخت است و خوب نمي چرخديا كسي كه از بستر بيماري برخاسته و يا از ت ناول خَربق و همانند آن ناتوان شده است و يا كسي كه به بيماري حجاب حاجز گرفتار است، حركت كردن در گهواره يا تاب برايش مفيد است . اگر در هنگام تكان دادن گهواره و ياتاب خوابي هم در كار باشد بهتر است . اين ورزش ها بادها را از بين مي برد و آثار بيماري هاي سر مانند حواس پرتي و فراموشي ر ا كاهش مي دهد، اشتها را برمي انگيزد و غريزه را بيدار مي كند . كساني كه به تب هاي تركيبي و تب هاي نوبه و بلغمي نزديكند و كساني كه شكم بزرگ دارند و كساني كه درد نقرس دارند و يا به بيماري هاي كليه گرفتارندبهتر آن است كه حركت ورزشي را برتخ تجنبده انجام دهند . حركت برتخت جنبده مواد زايد را آماده بركندن، نرم را نرمتر و نيرومند را نيرومندتر مي گرداند. ارا به سواري كار همان تخت را انجام مي دهد ولي تاثيرش بيشتر از تخت است .

منبع: قانون، کتاب اول


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 62
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 271
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,212
  • بازدید ماه : 1,212
  • بازدید سال : 22,029
  • بازدید کلی : 104,710